
A shrimp Jesus? Really exists now!
Het internet was altijd al een speeltuin voor bizarre beelden – van glittergifjes tot katten met laserogen. Maar nu hebben we AI, en die denkt: “hold my algoritme”. Het resultaat? Croissantkatten, garnaal-Jezussen en hypergestileerde AI-vrouwen met rondingen die de wetten van de natuur tarten. Dit fenomeen, AI-pulp, is de digitale junkfood van de 21e eeuw: makkelijk te maken, verslavend om te consumeren en… behoorlijk misleidend. (NRC 26/2/25 AI-pulp’ maakt het internet nog smoezeliger).
Achter de humor schuilt een probleem. AI-pulp vervormt onze perceptie van schoonheid, natuur en zelfs waarheid. Een virale foto van een glanzend pauwenkuiken? Blijkt nep. Perfecte AI-vrouwen? Geprogrammeerd op westerse schoonheidsidealen. Maar de echte motor hierachter is niet AI, het is de aandachtseconomie. Hoe vreemder en schokkender het beeld, hoe meer we klikken. En hoe meer wij klikken, hoe rijker de techbedrijven worden.
En eerlijk is eerlijk: wij zijn medeplichtig. We lachen om AI-baby’s met zes vingers, delen broodpaarden en klikken op absurdistische AI-posters. Elke like voedt de machine. Willen we minder pulp en meer échte creativiteit, dan begint dat bij onszelf. Bewust scrollen, kritisch kijken en… af en toe gewoon stoppen met klikken. Maar goed, eerst nog even dat AI-dolfijntje in een regenboogpak bekijken. Daarna, écht.
The internet has always been a playground for bizarre images – from glitter gifs to cats with laser eyes. But now we have AI, and it thinks: “hold my algorithm”. The result? Croissant cats, shrimp Jesuses and hyper-stylized AI women with curves that defy the laws of nature. This phenomenon, AI pulp, is the digital junk food of the 21st century: easy to make, addictive to consume and… quite misleading. (NRC 26/2/25 AI-pulp’ makes the internet even dirtier).
Behind the humor lies a problem. AI pulp distorts our perception of beauty, nature and even truth. A viral photo of a shiny peacock chick? Turns out to be fake. Perfect AI women? Programmed to Western beauty ideals. But the real driver behind this isn’t AI, it’s the attention economy. The stranger and more shocking the image, the more we click. And the more we click, the richer the tech companies become.
And let’s be honest: we are complicit. We laugh at AI babies with six fingers, share bread horses and click on absurdist AI posters. Every like feeds the machine. If we want less pulp and more real creativity, it starts with us. Consciously scroll, look critically and… just stop clicking every now and then. Anyway, first let’s take a look at that AI dolphin in a rainbow suit. After that, really.
Ricky Turpijn