NRC 3/7/2024
BANKIERSEED
Bunq moet meer doen
De bankierseed wordt bij Bunq bank met voeten getreden en daar wordt niet op gecontroleerd (NRC 27/6). Dat dienstverlenende bedrijven met grote klantenbestanden niet ontkomen aan medewerkers die de regels overtreden, is niet zo vreemd. Immers, de verleiding is groot en niet elke vijf minuten wordt de medewerker aan zijn integriteitseed herinnerd. Maar de klant heeft er recht op, dat zijn account niet onnodig wordt bekeken. Bunq-baas Ali Niknam moet weten dat de mens de zwakste schakel is in zijn digitale bank. En de rekeninghouder heeft er recht op dat de bankierseed daadwerkelijk wordt gecontroleerd op naleving. Het is dan niet voldoende om wat NRC schrijft over de afwezigheid van interne controle alleen met kracht te ontkennen op sociale media. Niknam moet de documentatie van NRC logenstraffen en zo nodig beterschap beloven.
Ricky Turpijn
Een versie van dit artikel verscheen ook in de krant van 3 juli 2024.
Medewerkers van een bank leggen de bankierseed af om onder meer niet onnodig in klantrekeningen te kijken. En zeker niet voor eigen gewin.
Bunq bank lijkt met woorden hierop toe te zien, maar niet in daden. Sterker, de bankierseed wordt bij Bunq bank echt met voeten getreden en daar wordt niet op gecontroleerd . Dat beweert NRC (27/6/24). De krant lijkt goed gedocumenteerd te zijn. Dat dienstverlenende bedrijven met grote klantenbestanden niet ontkomen aan medewerkers, die de regels overtreden is niet zo vreemd. Ook overheidsinstanties zoals de Belastingdienst ontkomen daar niet aan. Immers, de verleiding is groot en niet elke 5 minuten wordt de medewerker aan zijn/haar/lhbtiq+ integriteitseed herinnerd, zoals in dit geval de bankierseed.
Natuurlijk moeten de klantgerichte medewerkers breed de digitale klantsystemen kunnen raadplegen om de hulpvragen goed af te handelen. Maar de klant heeft er ook recht op, dat zijn account niet onnodig wordt bekeken. En dus zei ooit iemand terecht: vertrouwen is goed, controle is beter. En dat laat de Bunq leiding kennelijk afweten. Daar staat Bunq overigens niet alleen in.
https://www.dnb.nl/media/i5zihuik/uitkomsten-onderzoek-beroepseed.pdf
De bank bestaat al 12 jaar en is dus geen startup meer. Als internetondernemer moet Ali Niknam als geen ander weten, dat de mens de zwakste schakel is in een digitale wereld zoals zijn digitale bank. Dat geldt voor zijn klanten, die recentelijk digitaal zijn geplunderd. Maar ook voor zijn medewerkers. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een eis voor het bankwezen en integriteit maakt daar een serieus onderdeel van uit. Net zoals vertrouwen in de werknemer. Maar de rekeninghouder heeft er ook recht op dat de bankierseed daadwerkelijk wordt gecontroleerd op naleving. Het is dan niet voldoende om alleen met kracht te ontkennen op sociale media wat NRC schrijft over de afwezigheid van interne controle, maar ook moet Ali Niknam gedetailleerd de documentatie van NRC loochenstraffen en zo nodig beterschap beloven.
Bank employees take the banker’s oath not to unnecessarily look at customer accounts, among other things. And certainly not for your own gain. Bunq bank seems to monitor this in words, but not in action. In fact, the banker’s oath is really violated at Bunq bank and this is not checked. That is what NRC claims (27/6/24). The paper appears to be well documented.
It is not surprising that service companies with large customer bases cannot escape employees who break the rules. Government agencies such as the Tax Authorities cannot escape this either. After all, the temptation is great and not every 5 minutes the employee is reminded of his/her/LGBTIQ+ integrity oath, such as the banker’s oath in this case.
Of course, customer-oriented employees must be able to consult the digital customer systems widely in order to properly handle requests for assistance. But the customer is also entitled to have his account not viewed unnecessarily. And so someone once rightly said: trust is good, control is better. And the Bunq management apparently fails to do that. Bunq is not alone in this.
The bank has been around for 12 years and is therefore no longer a startup. As an internet entrepreneur, Ali Niknam must know better than anyone that people are the weakest link in a digital world such as his digital bank. This applies to its customers, who have recently been digitally plundered. But also for his employees. Corporate social responsibility is a requirement for the banking industry and integrity is a serious part of it. Just like trust in the employee. But the account holder is also entitled to have the banker’s oath actually checked for compliance. It is not enough to simply deny forcefully on social media what NRC writes about the absence of internal control, but Ali Niknam must also deny NRC documentation in detail and promise improvement if necessary.
Ricky Turpijn