Language skills of Dutch young people aged 15 are now declining dramatically
Hoe komt het dat Nederlandse jongeren niet taalvaardig zijn? Deze vraag werd ook wéér in 2020 gesteld naar aanleiding van onderzoek, waarbij de conclusie werd getrokken dat voor 25% van de Nederlandse 15jarigen laaggeletterdheid dreigt, omdat het slecht gesteld is met hun leesvaardigheid. Vooral nadenken over wat je leest, blijkt de Nederlandse jeugd slechter te doen dan de gemiddelde Europese jongere. En dat terwijl de Nederlandse jeugd minder met zijn of haar telefoon bezig is dan die gemiddelde Europese jongere. Aldus de site van de Universiteit Utrecht in 2020.
https://www.uu.nl/nieuws/hoe-komt-het-dat-nederlandse-jongeren-niet-leesvaardig-zijn
Hoogleraar Els Stronks, één van de Utrechtse neerlandici op zoek naar een goede probleemanalyse én naar oplossingen, weet eigenlijk niet zo goed wat de oorzaken zijn van het gebrek aan leesvaardigheid. Zij constateert al in 2020, dat er inmiddels veel onderzoek wordt gedaan naar de gevolgen van het huidig leesonderwijs (nergens haten 15-jarigen lezen zo erg als in ons land), en wordt geprobeerd die gevolgen te bestrijden, maar er wordt nog te weinig gekeken naar de oorzaken. Stronks vermoedt – en niet meer dan dat – dat de geringe aandacht voor schrijfonderwijs in het Nederlands voortgezet onderwijs sinds het einde van de 19e eeuw de schuldige is. Schrijven, waarmee “je zelf met taal aan de gang kunt om jezelf onderdeel te maken van een cultuur, kan misschien bijdragen aan de oplossing van dit enorme maatschappelijke probleem”. Nou, als je de oorzaken niet weet en toch projecten in die richting ontwikkelt, dan is het niet verrassend, dat het resultaat uitblijft én verslechtert. Inmiddels (2022) is namelijk een op de drie Nederlandse leerlingen ‘onvoldoende leesvaardig’. Dit blijkt uit het Programme for International Student Assessment (PISA) onderzoek, waaraan in 2022 vijfduizend leerlingen van meer dan 150 Nederlandse scholen voor voortgezet onderwijs meededen, naar de mate waarin 15-jarigen ‘voldoende geletterd’ zijn (NRC 6/12/23). Met de aanwezigheid van (nu demissionair) onderwijsminister én wetenschapper Robbert Dijkgraaf is dat een teleurstellende constatering. Is het dan zo moeilijk te onderzoeken waarom jongeren niet de ABC opbouw van een tekst kunnen doorgronden: wat is de Aanleiding van een tekst, hoe luidt de Beschouwing in die tekst en wat is de Conclusie die daaruit te trekken is? Of zegt dat ook iets over het niveau van het wetenschapsbedrijf in Nederland?
Why is it that Dutch young people do not have language skills? This question was also asked again in 2020 following research, which concluded that 25% of Dutch 15-year-olds are at risk of low literacy because their reading skills are poor. Dutch youth appear to do worse in thinking about what you read than the average European youth. And yet Dutch youth spend less time on their phones than the average European youth. According to the Utrecht University website in 2020.
Professor Els Stronks, one of the Utrecht Dutch academics looking for a good problem analysis and solutions, does not actually know what the causes of the lack of reading skills are. Already in 2020, she noted that a lot of research is now being done into the consequences of current reading education (nowhere do 15-year-olds hate reading as much as in our country), and attempts are being made to combat those consequences, but too little attention is still being paid. to the causes. Stronks suspects – and nothing more than that – that the lack of attention to writing education in Dutch secondary education since the end of the 19th century is to blame. Writing, which “allows you to use language yourself to make yourself part of a culture, may perhaps contribute to the solution of this enormous social problem.” Well, if you don’t know the causes and still develop projects in that direction, then it is not surprising that the results fail to materialize and deteriorate. Now (2022) one in three Dutch students has ‘insufficient reading skills’. This is evident from the Program for International Student Assessment (PISA) research, in which five thousand students from more than 150 Dutch secondary schools participated in 2022, into the extent to which 15-year-olds are ‘sufficiently literate’ (NRC 6/12/23) . With the presence of (now outgoing) education minister and scientist Robbert Dijkgraaf, this is a disappointing observation. Is it then so difficult to investigate why young people cannot understand the ABC structure of a text: what is the Reason for a text, what is the Discussion in that text and what is the Conclusion that can be drawn from it? Or does that also say something about the level of science in the Netherlands?
Ricky Turpijn