
A worldwide telephone scam now through the art of seduction in the Philippines.
Dat je onder valse voorwendselen wordt geronseld voor zwaar lichamelijk en onderbetaald werk, zoals veel arbeidsmigranten in NL worden misbruikt als moderne slaven, is misdadig, maar vanuit de op snel geld verdienen gerichte slavendrijver te begrijpen. Er zijn immers geen verdere eisen te stellen aan de vaardigheden van de geronselde. Maar dat je een enorme investering doet en mensen willekeurig ronselt die toch een bepaalde vaardigheid moeten bezitten om het slavenwerk te doen, is toch opmerkelijk (NRC 7/6/25 Honderden mensen in flats gedwongen tot oplichting via internet).
Het gebeurt allemaal in het stadje Bamban op de Filippijnen, met medeweten van de burgemeester.
En niet zo maar een vaardigheid, maar één die bij menig werknemer van een callcenter niet zou misstaan, namelijk het telefonisch verleiden, ‘nudging’, van mensen. En dat onder zware stress door het risico op lijfstraffen. Niks inhouden op salaris of mislopen van een bonus. En kennelijk ook succesvol gezien de vele miljarden die de slavenhouders ermee verdienen. Als het niet zo misdadig was, dan zou je er ook een psychologische les uit kunnen halen: onder druk zijn mensen tot veel in staat. Maar sommige werknemers zullen vaardigheden nooit kunnen aanleren, ook al dreig je hun botten te breken.
That you are recruited under false pretenses for heavy physical and underpaid work, like many migrant workers in the Netherlands are abused as modern slaves, is criminal, but understandable from the perspective of the slave driver who is focused on making money fast. After all, there are no further requirements to be made regarding the skills of the recruited. But that you make a huge investment and recruit people at random who must have a certain skill to do the slave work, is remarkable (NRC 7/6/25 Hundreds of people in flats forced to commit fraud via the internet).
It all happens in the small town of Bamban in the Philippines, with the knowledge of the mayor.
And not just any skill, but one that would not be out of place in many a call center employee, namely seducing, ‘nudging’, people by telephone. And that under severe stress due to the risk of corporal punishment. No deductions from salary or missing out on a bonus. And apparently also successful given the many billions that the slave owners earn from it. If it were not so criminal, you could also learn a psychological lesson from it: people are capable of a lot under pressure. But some employees will never be able to learn skills, even if you threaten to break their bones.
Ricky Turpijn