
“De begroting is net als een deken in de winter: als de één hem naar zich toe trekt, ligt de ander in de kou.” (Hans van Mierlo).
De Eerste Kamer heeft dinsdagavond 16 december 2025 de zeven resterende wetsvoorstellen van het pakket Belastingplan 2026 aangenomen. Ook werden vijf moties aangenomen.
Het gaat om de volgende wetsvoorstellen: Belastingplan 2026, Overige fiscale maatregelen 2026, de Wet differentiatie vliegbelasting, de Wet stroomlijning fiscaal inzagerecht, de Tweede wet aanpassing Wet minimumbelasting 2024, de Wet implementatie EU-richtlijn gegevensuitwisseling minimumbelasting en de Nadere operationalisering mechanisme koolstofcorrectie aan de grens (CBAM).
https://www.taxlive.nl/nl/documenten/vn-vandaag/eerste-kamer-stemt-in-met-pakket-belastingplan-2026
Aldus Taxlive.
Anders dan amendementen, hoeft een (demissionaire) regering aangenomen moties bij een wetsvoorstel niet uit te voeren. Veelal hebben deze moties een “zachte financiële landing” te creëren voor de burgers die extra worden getroffen. Maar moties moeten wel uitvoerbaar zijn.
Zo kan je dat bij de volgende motie afvragen. Namelijk een hanteerbare definitie te ontwikkelen voor complexiteit van het belastingstelsel en aan de hand van deze maatstaf zorg te dragen dat vanaf Belastingplan 2027 en verder het jaarlijkse pakket belastingwetgeving per saldo een vereenvoudigend effect heeft op de fiscaliteit (motie 36812, H). Is het niet beter om eens te beginnen aan de 500 regels die eerder zijn aangewezen als niet effectief?
Maar ook is er een motie die beschamend en ongelooflijk én nodig is, omdat die eigenlijk in een huishouding de basis is voor uitgaven: een plan van aanpak te presenteren voor een eenduidige en inzichtelijk verantwoording van belastingontvangsten (motie 36812, I).
En een motie kan zelfs op een amendement lijken, zoals bij de Voorjaarsnota 2026 met voorstellen te komen voor een deugdelijke dekking van de versnelde afbouw van de wet Hillen (amendement Grinwis) in 2027 en deze op te nemen in het Belastingplan 2027 (motie 36812, L); kennelijk leidt de gevonden dekking tot een groter financieringstekort van 1,2, mld euro in 2026 en 2027. Dat is verrassend en zorgelijk, omdat de dekking mogelijk toch weer kan terug komen binnen Box 3 en dan gaat het niet om tientjeswerk.
Een motie die door Europese interventie aan belang heeft gewonnen, nu de auto’s op fossiele brandstof ook na 2035 mogen worden gemaakt. Namelijk te onderzoeken welke maatregelen genomen kunnen worden om meer elektrische voertuigen te behouden voor de Nederlandse tweedehandsmarkt (motie 36812, O);
En soms is een motie een doekje voor het bloeden. Zoals om in het geval van niet beoogde meeropbrengsten bij de afbouw van de youngtimerregeling uiterlijk bij Belastingplan 2027 te komen met wetgeving waarin dergelijke meeropbrengsten worden teruggesluisd naar de groep die door de maatregel wordt geraakt (36812, S).
Ricky Turpijn
