“Een plan is slecht als het niet kan gewijzigd worden” (Publilius Syrus)

In het Jaarplan Belastingdienst 2026, dat door staatssecretaris Heijnen van Financiën naar de Tweede Kamer is gestuurd, geeft de Belastingdienst invulling aan de vier prioriteiten die in de Meerjarenstrategie 2025-2030 genoemd worden.

https://www.taxlive.nl/nl/documenten/vn-vandaag/jaarplan-belastingdienst-2026

Aldus Taxlive

Wat zijn die prioriteiten dan?

1. We verbinden met de samenleving.

2. We brengen en houden de basis op orde.

3. We verbeteren dienstverlening, toezicht en opsporing continu.

4. We werken met plezier en vanuit vakmanschap.

Ook wordt er aandacht geschonken aan de toepassing van kunstmatige intelligentie (AI) in de relatie tussen burger en belastingdienst, waarmee processen kunnen worden versneld. Maar wat AI nu precies voor de individuele medewerker kan betekenen laat het plan zich niet in detail over uit. Een instrument, die toch iets meer aandacht vereist in de ondersteuning van het werk. Ondersteuning of overname? Daarvoor is het goed te weten hoe het onderdeel, die daar over gaat de toekomst ziet, Datafundamenten en Analytics. Directeur Benjamin Jansen legt het uit.

‘We willen niet dat medewerkers thuis op privĂ©-accounts werk voor de Belastingdienst doen met bijvoorbeeld ChatGPT. Aan de andere kant wil je ook werken aan “AI-geletterdheid”. Daarom begeleiden we medewerkers via online trainingen en webinars. Met het bestuur hebben we besloten dat we AI gecontroleerd, stapje voor stapje en zo veilig en verantwoord mogelijk beschikbaar stellen aan onze collega’s. Dat is onze strategie.’

https://www.algemenebestuursdienst.nl/actueel/nieuws/2025/10/30/omdat-de-ontwikkelingen-van-ai-zo-snel-gaan-moet-je-zelf-ook-snel-handelen—benjamin-jansen

Ricky Turpijn

Aanbevolen artikelen

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *